علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن نگاهی به ۱۰ کتاب که درباره امام‌رضا(ع) نوشته شده است | از نص قدیم تا کتاب‌داستان برای کودکان مینی‌سریال معمایی و تخیلی «دکل» روی آنتن + زمان پخش
سرخط خبرها

گام مهم زنان هنرمند برای هویت بخشی به جامعه زنان | درباره رویـــداد «شهربانو» که قرار است با حضور بانوان فیلم ساز سراسر کشور برگزار شود

  • کد خبر: ۱۹۰۹۰۶
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
گام مهم زنان هنرمند برای هویت بخشی به جامعه زنان | درباره رویـــداد «شهربانو» که قرار است با حضور بانوان فیلم ساز سراسر کشور برگزار شود
در روز‌های اخیر فراخوان چهـارمـین رویداد «روایت  شهر» از سلسله  رویداد‌های هم آفرینی فیلم نامه مبتنی بر هویت با عنوان «شهربانو» که توسط موسسه فرهنگی شهرآرا برگزار می‌شود منتشـــر شد.

الهام ظریفیان | شهرآرانیوز؛  طبق این فراخوان بانوان سراسر کشور ایده‌های خود را برای ساخت آثار تصویری در دو قالب مستند و فیلم کوتاه داستانی به دبیرخانه این رویداد ارسال می‌کنند. طرح‌های منتخب تبدیل به فیلم نامه و سپس وارد فرایند تولید اثر خواهند شد.

ویژه نامه تخصصی بانوان در روزنامه شهرآرا، گنجینه‌ای از سوژه‌های ناب برای عرضه به جامعه زنان کشورمان است که به عنوان منبع این رویداد استفاده می‌شود. در گزارش زیر گفت وگوی کوتاهی با مجید ظریف، دبیر هنری این رویداد، انجام دادیم و درباره جزئیات آن از وی پرسیدیم.

همچنین در گفتگو با دکتر زهرا اردکانی که در حوزه رسانه و زنان فعالیت‌های علمی و پژوهشی بسیاری انجام داده است، درباره اهمیت برگزاری رویداد‌هایی با محوریت و نقش آفرینی زنان گپ زده ایم. اردکانی که دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دارد، رویداد شهربانو را از منظر تلاش برای بازنمایی تصاویر متنوع و متفاوت از زنان در رسانه ارزیابی کرد. با ما در این گزارش همراه باشید.

روایتی از زنان موفق مشهدی

سبک زندگی، دلایل موفقیت و تلاش زنان برجسته مشهدی برای رسیدن به اهدافشان از جمله محور‌هایی است که در رویداد شهربانو مدنظر قرار گرفته است. دبیر هنری رویداد روایت شهر درباره ویژگی‌های این دوره از رویداد به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: روایت شهر در نظر دارد این رویداد را صرفا به بانوان هنرمند اختصاص دهد.

این رویداد با حضور هنرمندان و برخی از سوژه‌ها برگزار می‌شود؛ همچنین در حین برگزاری رویداد برخی از اساتید نیز حضور می‌یابند. پس از برگزاری رویداد، هنرمندان شرکت کننده در رویداد موظف اند طرح اولیه خود را در روز نهایی رویداد به دبیرخانه ارائه دهند و پس از اعلام مهلت مقرر با مشورت دبیرخانه طرح‌های نهایی خود را ارائه کنند.

مجید ظریف ادامه می‌دهد: رویداد شهربانو در ادامه سلسله رویداد‌های روایت شهر و مبتنی بر فیلم نامه برگزار می‌شود. ازآنجایی که فیلم نامه به عنوان گام اول فیلم سازی اهمیت زیادی دارد، این رویداد را در این بخش برگزار کردیم.

او با اشاره به انتشار فراخوان رویداد می‌گوید: هنرمندان باید رزومه و آثار خود را تا تاریخ یکم آبان ۱۴۰۲ به دبیرخانه روایت شهر ارسال می‌کردند. برای این منظور هنرمندان باید ابتدا در سایت ثبت نام و رزومه خود را بارگذاری می‌کردند. دبیرخانه افراد منتخب را پس از بررسی رزومه و آثار پیشین ارسالی به دبیرخانه در سایت معرفی می‌کند. سوژه‌های رویداد شهربانو بلافاصله پس از برگزیده شدن توسط دبیرخانه رویداد، به هنرمندان اعلام می‌شود. هنرمندان پس از دریافت سوژه ها، در زمان مقرر برای شرکت در رویداد به مشهد می‌آیند و در رویداد دو روزه شهربانو شرکت می‌کنند.

زنان مشهدی از نگاه زنان فیلم ساز ایران

ظریف با اشاره به روند اجرایی رویداد «شهربانو» تأکید می‌کند: ما از آن دسته فیلم سازان یا فیلم نامه نویسانی که تجربه بهتر و قرابت بیشتری در تولید آثاری مرتبط با این بخش دارند، برای شرکت در این رویداد در دو بخش داستانی و مستند دعوت می‌کنیم. در زمان برگزاری رویداد این افراد با برخی از سوژه‌های ما که در قید حیات هستند از نزدیک آشنا می‌شوند و در ادامه برای آ ن‌ها جلسات تخصصی فیلم نامه می‌گذاریم.

دبیر هنری رویداد روایت شهر می‌افزاید: رویداد در دو روز با حضور بانوان فیلم ساز سراسر کشور در مشهد برگزار می‌شود. بعد از برگزاری رویداد، فیلم سازان طرح فیلم نامه خود را در زمان بندی مشخص یک ماهه به دبیرخانه ارسال می‌کنند. آن دسته از طرح‌هایی که مورد پذیرش قرار می‌گیرند، در دوره منتوری شرکت داده می‌شوند. فیلم سازان منتخب بعداز این مرحله، فیلم نامه نهایی خود را می‌نویسند و برای ما ارسال می‌کنند تا بتوانیم از بین فیلم نامه‌های ارسال شده داوری کنیم.

ظریف درباره ویژگی‌های خاص این رویداد می‌گوید: این رویداد با حضور فیلم سازان زن و با موضوع زنان هویت بخش مشهد برگزار خواهد شد و مختص بانوان فیلم ساز از سراسر کشور است. همچنین سلسله رویداد‌های روایت شهر سوژه محور است و باتوجه به سوژه‌های مدنظر ما فیلم نامه طراحی می‌شود. او از «برجسته سازی هویت شهری مشهد در حوزه زنان» و «نقش بانوان در شکل گیری هویت شهر مشهد» به عنوان اهداف خاص این دوره از رویداد یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: اینکه در این دوره از رویداد روایت شهر از فیلم سازان زن استفاده می‌کنیم، به این دلیل است که روایت زنانه‌ای که بانوان فیلم ساز می‌توانند از زنان هویت آفرین معرفی کنند به چیزی که در واقعیت وجود داردخیلی نزدیک‌تر است.

دبیر هنری رویداد روایت شهر درباره تفاوت «شهربانو» با سایر رویداد‌های روایت شهر می‌گوید: این دوره در دو قالب مستند و داستانی به صورت هم زمان برگزار خواهد شد، درصورتی که در سایر رویداد‌های روایت شهر قالب‌های مستند و داستانی را از یکدیگر تفکیک کرده بودیم.

تولید ۲۰ فیلم نامه در رویداد «روایت شهر»

او درباره تعداد طرح‌های منتخب می‌گوید: تا پایان رویداد حداکثر به بیست فیلم نامه خواهیم رسید. ازآنجایی که پروژه روایت شهر با همکاری مشارکت کنندگان دیگری، چون بنیاد سینمایی فارابی، بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، سازمان سینمایی سوره، انجمن سینمای جوانان، بنیاد شهید و حوزه هنری انجام خواهد شد، فعلا نمی‌توانیم درباره اینکه چند اثر در نهایت تولید می‌شود نظری بدهیم.

وی می‌افزاید: بعد از داوری نهایی، ما جلسه مشترکی با طرف‌های مشارکت کننده برگزار و فیلم نامه‌های منتخب را برای آن‌ها عرضه می‌کنیم. هرکدام از آ ن‌ها با ما تفاهم نامه‌هایی دارند که طبق آن‌ها آمادگی خود را برای مشارکت در ساخت پنج یا شش اثر اعلام کرده اند. در آن جلسه مشخص می‌شود که چند اثر از بین فیلم نامه‌های منتخب ساخته خواهند شد.

دبیر هنری رویداد روایت شهر درباره ترکیب هیئت داوران این رویداد نیز می‌گوید: یک نفر نماینده از هیئت انتخاب، دو نفر فیلم نامه نویس از بین منتور‌های (راهنمایان) فیلم نامه نویسی، یک نفر کارشناس حوزه هویت شهری، یک نفر تهیه کننده سینما به همراه دبیر هنری رویداد روایت شهر هیئت داوران را تشکیل خواهند داد. اما درباره اینکه این افراد چه کسانی باشند، هنوز جمع بندی نهایی نشده است و بعد از پایان داوری، اسامی هیئت انتخاب در همه بخش‌های مختلف سلسله رویداد‌های روایت شهر معرفی می‌شود.

زنان، روایت غایب در رسانه‌ها

«معمولا روایت زنان در رسانه‌های ما غایب یا کلیشه‌ای است. یعنی معمولا زنان را در رسانه‌ها در نقش ها، موقعیت‌ها و روحیات تکراری می‌بینیم و آن‌ها را در نقش‌هایی با توانمندی ها، مشاغل و مهارت‌های متنوع نمی‌بینیم؛ بنابراین در تحلیل‌های مرتبط با زنان و رسانه می‌توان به خلأ بازنمایی تصاویر مختلف و متنوع از زنان اشاره کرد؛ زنانی که به نوع دیگری زندگی کردند، موفقیت‌هایی به دست آوردند و زنان قدرتمندی بودند.»

این نکته‌ای است که زهرا اردکانی، دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، در تحلیل موضوع مرتبط با زنان و رسانه به آن اشاره می‌کند. او می‌گوید: اگر مخاطب رسانه را زنان و دختران جوان در نظر بگیریم که با روحیات و تمایلات مختلف پای رسانه می‌نشینند، آن‌ها نیاز دارند زنان متعددی را ببینند و بعضی شان را به عنوان الگوی خود دنبال کنند. زمانی که این تنوع را نشان نمی‌دهیم، زنان و دختران جوانی که به رسانه رجوع می‌کنند، الگو‌های متناسب با روحیات خود را پیدا نمی‌کنند.

اردکانی می‌افزاید: ما نیاز داریم که در رسانه هایمان تصاویر متعدد و متنوعی از زنان نشان دهیم، به ویژه زنانی که با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که در اطراف همه زنان وجود دارد به خودشکوفایی و موقعیت‌های جهانی و کشوری رسیده اند. ازاین جهت این رویداد، چون دارد به این سمت حرکت می‌کند و تلاشش بر این است که درباره زنانی واقعی که در گوشه وکنار این شهر وجود دارند و با کوشش زیاد بر مشکلات غلبه کرده و به موفقیت دست پیدا کرده اند، تولید رسانه‌ای کند، رویداد ارزشمندی است.

به نظر این کارشناس ارزشمند بودن رویداد شهربانو از دو جهت حائز اهمیت است: «یکی اینکه قرار است به زنان موفقی که معمولی بودند، ولی با تلاش موفق شدند، بپردازد؛ و همچنین وجه ارزشمند دیگر این رویداد این است که می‌خواهد آن را به محصول رسانه‌ای تبدیل کند؛ یعنی روایت این زنان را در قالب رسانه دربیاورد. ما می‌دانیم در زمانه‌ای قرار داریم که افراد بیشترین تأثیرپذیری را از محتوا‌های رسانه‌ای دارند. ازاین جهت این رویداد اگر بتواند با موفقیت به اهداف خود دست پیدا کند و این زنان و روایت هایشان را در قالب رسانه‌ای دربیاورد، خیلی ارزشمند است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->